VNITŘNÍ ŘÁD ORDINACE PRAKTICKÉHO LÉKAŘE PRO DOSPĚLÉ

Název ordinace: PractiMedica s.r.o.

Sídlo: Nedašovská 376/6, Praha-5 Zličín

IČO: 21593540

Telefon: 257950122

Vedoucí pracovník: MUDr. Daniela Čurdová

POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB

  • Zdravotní služby jsou poskytovány na základě zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.
  • Ordinace poskytuje preventivní, diagnostickou, léčebnou, dispenzární a posudkovou péči, včetně aplikace očkování.
  • Zdravotní péče je poskytována osobně registrovanému pacientovi, výjimečně i osobám neregistrovaným v případě neodkladné péče.
  • Pacient může požádat o registraci v ordinaci, jestliže je starší 18 let, a pokud uplynuly více než 3 měsíce od jeho předchozí registrace u jiného praktického lékaře. O přijetí registrace rozhoduje ordinace, stvrzena je podpisem registračního listu. K registraci do ordinace se pacient musí vždy prokázat platným dokladem totožnosti a průkazem zdravotní pojišťovny. V případě pacienta, který nemluví česky, je na pokyn zdravotnického personálu nutné, aby měl s sebou překladatele.

PRÁVA A POVINNOSTI PACIENTŮ

Při poskytování zdravotních služeb má pacient právo:

  • být srozumitelně informován o svém zdravotním stavu, diagnóze a navrhovaném postupu, klást doplňující otázky týkající se zdravotního stavu,
  • udělit nebo odmítnout informovaný souhlas se zdravotními úkony. U žádné zdravotní služby poskytované naším zdravotnickým zařízením nevyžadujeme písemný souhlas pacienta, vyjma případů, které výslovně stanoví zákon
  • vzdát se poskytnutí informací o svém zdravotním stavu a také může určit osobu, které mají být tyto informace sděleny
  • nahlížet do zdravotnické dokumentace a pořizovat z ní výpisy nebo kopie,
  • na zachování důstojnosti, soukromí a ochranu osobních údajů
  • pacient zbavený způsobilosti k právním úkonům, nebo omezený ve způsobilosti k právním úkonům má právo na přítomnost zákonného zástupce nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient svěřen na základě rozhodnutí soudu
  • být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění
  • být seznámen s vnitřním řádem zdravotnického zařízení (dále jen "Vnitřní řád")

Povinnosti pacientů:

  • Dodržovat individuální léčebný a diagnostický postup navržený zdravotnickým personálem.
  • Pravdivě informovat ošetřující zdravotnický personál o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb. Nesplnění této povinnosti je považováno za hrubé porušení tohoto vnitřního řádu.
  • Chovat se dle zásad slušného chování k zdravotnickým pracovníkům a řídit se jejich pokyny. Dodržovat zásady občanského soužití a dobrých mravů ve vztahu ke spolupacientům a jejich případným zákonným zástupcům. Naše ordinace se snaží všem pacientům maximálně vyhovět a zachovat přátelské prostředí, prosím pacienty o totéž. Stížnosti a připomínky lze podat ústně ošetřujícímu lékaři nebo písemně vedení ordinace. O vyřízení stížnosti bude pacient informován v přiměřené lhůtě, nejpozději do 30 dnů.
  • Nepožívat před a během vyšetření alkohol nebo jiné omamné látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. Ve všech prostorách ambulance platí zákaz kouření.
  • Z důvodu zvýšení bezpečnosti pacientů i personálu nevnášet a neukládat jakékoliv zbraně, střelivo a nebezpečné látky.
  • Respektovat zákaz pořizování jakýchkoliv fotografií, videonahrávek nebo audionahrávek ve všech prostorách zdravotnického zařízení bez souhlasu pověřeného vedoucího pracovníka a bez souhlasu osob, které by případně měly být natáčeny nebo fotografovány.
  • Uhradit případné poplatky za nehrazené výkony dle platného ceníku
  • Hlásit změnu pojišťovny, jména a příjmení, bydlliště a kontaktních údajů
  • Řídit se zněním vnitřního řádu společnosti PractiMedica s.r.o.

PROVOZNÍ DOBA A ORDINAČNÍ DOBA

  • Provozní a ordinační doba je zveřejněna na vstupních dveřích do zdravotnického zařízení a na webových stránkách společnosti www.practimedica.cz
  • V této době jsou v ordinaci přítomni zdravotničtí pracovníci a poskytují zdravotní služby registrovaným pacientům.
  • Ordinační doba je rozdělena na hodiny pro nemocné a zdravé pacienty (preventivní prohlídky, očkování, administrativní úkony, vyšetření k posudkům…).
  • V ordinační době pro zdravé pacienty není možné ošetření nemocného pacienta bez předchozí telefonické domluvy se sestrou či lékařem.
  • Poslední pacient je ošetřen 30 minut před koncem ordinační doby.
  • Návštěvní služba není prováděna akutně, ale pouze po předchozí domluvě se zdravotnickým personálem ambulance.
  • Požadavky na předpis e-Receptu i žádost o objednání k vyšetření jsou vždy zpracovávány zdravotnickým pracovníkem, a proto jsou vázány na provozní dobu ordinace, stejně jako např. konzultace zdravotního stavu prostřednictvím emailu.
  • V případě mimořádné události (např. nemoc, dovolená) je zajištěn zástup jiným lékařem – informace je dostupná ve zdravotnickém zařízení nebo na webových stránkách.

OBJEDNÁNÍ K VYŠETŘENÍ

  • K vyšetření ve zdravotnickém zařízení se pacienti vždy objednávají.
  • Pacienti se k akutnímu vyšetření téhož dne objednávají telefonicky, k neakutnímu vyšetření (chronické obtíže, posudky, předoperační vyšetření, očkování …) nejlépe přes webové stránky www.practimedica.cz (zde si pacient volí preferovaný den) nebo email: objednani@practimedica.cz (je tedy nutné vyčkat na potvrzení termínu a času zdravotnickým zařízením) i telefonicky.
  • Ve vyjímečných případech lze provést vyšetření pacienta i bez předchozí domluvy. Přednost mají pacienti objednaní, akutní případy jsou řešeny dle zdravotní naléhavosti. Čas, na který je pacient objednán, nepředstavuje čas, kdy pacient vstupuje do ordinace, ale čas, odkdy je pacient přítomen v čekárně. Vzhledem k charakteru a chodu ambulance praktického lékaře může dojít k posunu času objednání, někdy i o delší časový interval.  Příčiny mohou být různé:                                                                                                                                                            Do ordinace se dostaví pacienti, kteří potřebují vzhledem k charakteru svého onemocnění od personálu akutní/přednostní ošetření.                                                                                                                                                    Čas ošetření některého z předchozích pacientů se prodlouží závažností nebo komplikacemi jiného jeho onemocnění.                                                                                                                                                                  Technické poruchy, jako např. výpadek proudu, vody, počítačové techniky a jiné nepředvídatelné situace.            Ve výše uvedených situacích žádáme všechny čekající pacienty o pochopení a toleranci.
  • Časové možnosti pro jednotlivá ošetření a prohlídky jsou omezené. Je tedy nutné požadavek co nejvíce specifikovat. Například pokud se pacient objedná na standardní ošetření, nebude obvykle možné provést prohlídku k vystavení jakéhokoliv potvrzení (řidičský průkaz, zbrojní průkaz, příspěvek na péči apod.), a to proto, že každá prohlídka představuje jiný čas.
  • Je nutné, aby se objednaný pacient, který se nemůže dostavit na vyšetření, předem omluvil a neblokoval tak rezervovaný čas jiným pacientům.

PRŮBĚH VYŠETŘENÍ

  • Při vstupu do ordinace je pacient vždy povinen předložit průkaz zdravotní pojišťovny. Do ordinace pacienti vstupují na výzvu zdravotní sestry nebo lékaře.
  • Doporučujeme do ambulance nevnášet větší finanční obnos či cenné přeměty. Ambulance neponese žádnou odpovědnost v případě jejich ztráty či odcizení. Ordinace je vybavena převlékacím boxem, kde si pacienti po dobu ošetření mohou své osobní věci pohodlně odložit.
  • Doklad o dočasné pracovní neschopnosti (dále je DPN) vystavuje lékař na základě zjištění zdravotního stavu, nikoliv na žádost pacienta. Pokud se pacient bez předchozí omluvy nedostaví na plánovanou kontrolu v době DPN, bude mu DPN v daném termínu ukončena.

ZACHÁZENÍ S OSOBNÍMI ÚDAJI A ZDRAVOTNICKOU DOKUMENTACÍ

  • Veškeré osobní údaje a informace o zdravotním stavu pacientů jsou zpracovávány dle platných právních předpisů, zejména zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a GDPR.
  • Dokumentace je uchovávána v souladu se zákonem a přístup mají pouze oprávněné osoby.
  • Pacient má právo nahlížet do své zdravotnické dokumentace, pořizovat výpisy nebo kopie.

ODMÍTNUTÍ PŘIJETÍ PACIENTA DO PÉČE A DŮVODY K UKONČENÍ PÉČE

Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud:

  • by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení; překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým,
  • by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala v případě poskytování zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství výkon návštěvní služby,
  • není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění; toto právo se nevztahuje na pojištěnce z jiných států Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru, Švýcarské konfederace, či ze států, se kterými má Česká republika uzavřenu smlouvu o sociálním zabezpečení, zahrnující ve věcném rozsahu nároky na zdravotní péči.

Poskytovatel může ukončit péči o pacienta v případě, že:

  • prokazatelně předá pacienta s jeho souhlasem do péče jiného poskytovatele,
  • pominou důvody pro poskytování zdravotních služeb; to neplatí, jde-li o registrujícího poskytovatele; ustanovení § 47 odst. 2 není dotčeno,
  • pacient vysloví nesouhlas s poskytováním veškerých zdravotních služeb,
  • pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, nebo s poskytováním zdravotních služeb vysloví souhlas, ale neřídí se vnitřním řádem a jeho chování přitom není způsobeno zdravotním stavem
  • přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb; to neplatí, jestliže neposkytování součinnosti souvisí se zdravotním stavem pacienta; ukončením péče nesmí dojít k bezprostřednímu ohrožení života nebo vážnému poškození zdraví pacienta.

DŮSLEDKY PORUŠENÍ VNITŘNÍHO ŘÁDU

Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi, který závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený léčebný postup nebo se neřídí vnitřním řádem (§48 odst. 2 zákona o zdravotních službách č.372/2011Sb.)

V případě ukončení péče z důvodu porušení vnitřního řádu dostane pacient písemné vyrozumění s uvedením důvodů opravňujících k tomuto kroku, v souladu s §48 odst. 5 stejného předpisu.

Účinnost vnitřního řádu

Tento vnitřní řád nabývá účinnosti dnem: 1.5.2025

Vnitřní řád je dostupný pacientům v čekárně ordinace a na webových stránkách zařízení.